Udhëzues për Internet të Sigurt

Udhëzime për Fëmijët

Në këtë rubrike fëmijet do të gjejnë udhezime dhe këshilla praktike se si mund të lundrojnë të sigurt në internet.

Udhëzues për
Internet të Sigurt

Udhëzime për Prindërit

Në këtë rubrike prindërit do të gjejnë udhëzime se si të mbajnë fëmijët të sigurt online.

Udhëzime për Mësuesit

Në këtë rubrikë mësuesit do të gjejnë udhëzime në lidhje me privatësinë, cyberbulling, sexting, përmbajtjen e paligjshme dhe përmbajtjen e papërshtatshme.

Udhëzues
0

Udhëzime për Punonjësit e Agjensive Ligj-Zbatuese

Në këtë rubrike punonjësit e agjensive ligjzbatuese do të gjejnë të përmbledhura udhëzime dhe praktika për t’u përballur me rastet e abuzimit online të fëmijëve.

Udhëzime për NJMF-të

Në këtë rubrike do të pasqyrohen udhëzime që do të udhëheqin punën e punonjsve të NJMF-ve në rastet e fëmijëve viktima të abuzimit online.

Kliko rubrikën

Udhëzime për Psikologët dhe Punonjësit Social

Në këtë rubrike Psikologët dhe Punonjësit Social do të gjejnë udhëzimë për vlerësimin, informimin dhe këshillim psiko-social të fëmijëve që ndeshin probleme gjatë lundrimit online.

Si të përdorni sinjalin e dorës për të kërkuar ndihmë:

Ky sinjal është një mënyrë diskrete dhe universale për të kërkuar ndihmë në situata të rrezikshme apo emergjente, pa tërhequr shumë vëmendje.
 

 

  • Hapi i parë: Mbaj dorën lart me pëllëmbën të kthyer nga personi që do të të shohë (drejt kamerës, nëse është përmes një videoje).
    Trego gishtin e madh të dorës.

 

  • Hapi i dytë: Blloko gishtin e madh duke mbyllur katër gishtat e tjerë mbi të, duke formuar një grusht.
 

Ky sinjal është krijuar për të qenë i thjeshtë dhe i lehtë për t’u kuptuar. Nëse dikush e sheh këtë sinjal, është një shenjë që personi ka nevojë për ndihmë dhe mund të jetë në rrezik.

Për të gjithë: Nëse e shihni këtë sinjal, ofroni ndihmë në mënyrë diskrete dhe kontaktoni autoritetet nëse është e nevojshme.

Ambasadorët tanë

Siguria e fëmijëve në Internet

Udhëzues për fëmijët për një lundrim të sigurt në internet

Interneti është një mjet komunikimi e argëtimi i përdorur në mbarë botën. Interneti tashmë nuk është më një risi për fëmijët dhe të rinjtë por një nevojë e domosdoshme për ata. Të gjithë fëmijët kanë një sërë të drejtash që duhet të respektohen, edhe në internet. Ata kanë të drejtën për të mos u shqetësuar, ofenduar apo ngacmuar nga përdoruesit e tjerë. Ata kanë të drejtë të komunikojnë dhe gjithashtu të argëtohen. Në anën tjetër, fëmijët kanë të drejtë të marrin informacione dhe të ketë përmbajtje të përshtatshme për moshën e tyre, dhe ne mund të themi se zhvillimet teknologjike kanë gjeneruar mundësi të reja që përfshijnë të drejtën për të prodhuar informacion,  për të shprehur veten e tyre dhe për të gjeneruar ide. Tani ata janë protagonistë të internetit, dhe jo vetëm konsumatorët pasiv. Zhvillimi i vrullshëm i teknologjisë në vitet e fundit shoqërohet njëkohësisht edhe ekspozimin e fëmijëve ndaj risqeve të shfaqura si rrjedhojë e lundrimit jo të sigurt të fëmijëve në internet. Prandaj ne si shoqëri duhet të marrim masa në mënyrë që fëmijët të jenë të sigurt.

Në këtë kontekst, është hartuar ky udhëzues për të ndihmuar fëmijët për një lundrim të sigurt në internet dhe për të kontribuar kështu në promovimin e internetit sa më të sigurt për ta. Udhëzuesi mund të shërbejë si një burim i rëndësishëm reference për përdoruesit e internetit dhe ofron rekomandime lehtësisht të kuptueshme për fëmijët.

Udhëzuesi ka për qëllim:

  • Informimin dhe ndërgjegjësimin e fëmijëve për  sigurinë në internet dhe për rreziqet e mundshme ndaj të cilave ata mund të ekspozohen gjatë përdorimit të internetit;
  • Udhëzoje fëmijët se si ata të shmangin rreziqet e botës virtuale dhe se si mund të reagojnë kur përballen me to;

 

ÇFARË ËSHTË INTERNETI?

Interneti është sistem global i rrjetave të ndërlidhura kompjuterike të cilat bëjnë shkëmbimin elektronik të të dhënave (tekst, muzikë video, fotografi, etj) nëpërmjet përdorimit të kabllove te bakrit, fibrave optike, lidhjeve pa tela dhe teknologjive të tjera. Këto informacione mund të lexohen, shikohen apo shkarkohen nga përdoruesit e tjerë. Pra interneti mundëson praktikisht komunikimin nga një pajisje kompjuterike në tjetrën.

 

Disa nga shërbimet që interneti ofron aktualisht janë: 

  • Kërkimi në internet (WebBrowsing) – Ofron mundësi shfletimi në faqe të ndryshme  nëpërmjet aplikacioneve kompjuterike të tilla si Google Chrome, Safari, Internet Explorer;
  • Posta Elektronike (E-mail) – mundëson dërgimin e mesazheve të tipit tekst, foto, muzikë, video nga një person te një tjetër;
  • Bisedat Online (Chat Online) – përdoren për të komunikuar në mënyrë të menjëhershme me personat që janë në linjë online;
  • Rrjetet sociale (prsh . Facebook, Twitter, Instagram )
  • Lojrat Online

 

RREZIQET NDAJ TË CILAVE JANË TË EKSPOZUAR FËMIJËT

Përpos lehtësirave dhe avantazheve që Interneti ofron, duhet thënë që duke pasur parasysh që janë miliona njerëz që përdorin internetin, atëherë edhe numri i keqpërdoruesve është i madh. Përdorimi i internetit nga fëmijët është rritur dhe në këtë aspekt, kërkime të ndryshme kanë gjetur se fëmijët që e përdorin internetin më shumë, kanë mundësi që të mësojnë më shumë dhe të ekspozohen ndaj rreziqeve më shumë. Edhe pse ka rreziqe në internet, fëmijët nuk mund të kufizohen nga përdorimi i internetit, sepse në ditët e sotme përdorimi i internetit është një pjesë natyrore e zhvillimit të fëmijëve. Edhe në Shqipëri me ritmet e shpejta të përhapjes së përdorimit të internetit edhe përdorimi i tij nga fëmijët është rritur por, në të njëjtën kohe edhe ekpsozimi ndaj rreziqeve është i madh. Sipas një studimi të bërë nga organizata World Vision në vitin 2014 rreziqet më kryesore të perceptuara nga fëmijët jane ato të lidhura me përmbajtjen, pasuar nga ato të lidhura me sjelljen dhe më pas ato të lidhura me kontaktet.

Fëmijët duhet të kuptojnë se ata duhet t’u përmbahen disa rregullave në mënyrë që të jenë më të sigurt kur janë online. Prandaj, siguria në internet është shumë e rëndësishme dhe ne duhet të mësohemi që të mbrohemi nga keqbërësit kur përdorim internetin.

 

Më poshtë po listojmë disa nga rreziqet më të hasura online nga fëmijët:

 

Përmbajtja e paligjshme ose e papërshtatshme

Interneti ofron burime të ndryshme informacioni dhe argëtimi. Burimet janë nga ato më të besueshmet , të licensuarat  deri te faqe pirate të paliçensuara.  Jo të gjitha përmbajtjet që janë në internet janë të përshtatshme për të gjitha moshat. Disa nuk rekomandohen të shikohen nga fëmijët e moshave nën 18 vjeç. Kjo për arsye se fëmijët e kësaj moshe ende nuk janë të gatshëm për të parë këto informacione pasi në të kundërt mund të ndikojë negativisht në zhvillimin e tyre. Lehtësia për të lexuar këto përmbajtje tregon se fëmijët janë të ekspozuar ndaj risqeve .

Nëse shikoni pamje me përmbajtje të paligjshme apo të papërshtatshme – RAPORTONI!

Ndërkohë mos harroni rreziqet, të cilat:

  • Ndikojnë negativisht në zhvillimin psikologjik dhe mendor;
  • Nxisin dëshira apo sjellje seksuale jo të shëndetshme;
  • Provokojnë sjellje të papërshtatshme seksuale, të cilat mund t’ju dëmtojnë ju apo persona të tjerë;
  • Sjellin edukim jo të shëndetshëm për çështjet e seksualitetit;
  • Mund të shkaktojnë ose nxisin episode apo ngjarje të dhunës apo shfrytëzimit seksuale ndaj jush apo personave të tjerë;

 

Çfarë mund të bëni?

  • Përpiquni të respektoni kufizimet e moshës. Faqet që thonë “a i ke mbushur 18 vjeç” e kanë një shkak se pse janë të ndaluara për nën 18 vjeçarët. Besojini! Mos hyni!
  • Kuptoni që jo çdo informacion që mund të gjendet në internet është i besueshëm;
  • Kuptoni që materialet që nuk janë të dedikuara për ju nuk duhet të shikohen nga mosha juaj;
  • Mos jepni të dhëna personale;
  • Bisedoni me prindërit tuaj për të identifikuar bashkarisht faqet dhe burimet serioze të informacionit;
  • Mos shkarkoni dhe dërgoni foto dhe video me përmbajtje me përmbajtje të dhunës seksuale ndaj fëmijëve apo kur ato janë të papërshtatshme (me përmbajtje të dhunës ekstreme, bullizmit, rrahjeve, vrasjes apo keqtrajtimit të fëmijëve apo edhe të kafshëve, apo materiale me sharje ose përmbajtje fyese e degraduese);
  • Vizitoni faqen www.isigurt.al – Linja Kombëtare për Sigurinë e Fëmijëve në Internet, për të RAPORTUAR rastet konkrete dhe për t’u informuar për mënyrat se si mund ta mbrojnë veten gjatë përdorimit të internetit. Rastet trajtohen gjithnjë në mënyrë konfidenciale dhe gjithnjë në mbrotje të identitetit tuaj;
  • Kontaktoni Linjën Kombëtare të Fëmijëve me telefon 116-111;

 

Cyberbullying

“Cyberbullying” është kur një fëmijë apo adoleshentë është kërcënuar, keqtrajtuar, poshtëruar, tallur, ofenuar ose është vënë në shënjestër në mënyrë të qëllimshme nga një fëmijë ose adoleshent tjetër  duke shfrytëzuar përdorimin e  internetit, teknologjitë interaktive dhe digjitale ose telefonat celularë. Cyberbullying zakonisht nuk është një komunikim një herë, mund te ndodhë në vazhdimësi.

Ka shumë forma të shfaqjes së cyberbullying, mirëpo këto janë më të shpeshtat:

  • E-maile, mesazhe kërcënuese , fyese,tallëse, paragjykuese etj;
  • Postimet tallëse ose fyese në rrjetet sociale;  
  • Etiketime (pseudonime) fyese nëpërmjet postimeve në rrjete sociale ;
  • Postim i fotografive, videove të personave të tjerë pa miratimin e tyre, me qëllim tallës dhe fyes;
  • Krijimi i profileve fallse në rrjetet sociale në emër të një individi tjetër me qëllim talljeje apo fyerjeje;

Çfarë mund të bëni?

  • Mos iu përgjigj mesazheve cyberbullying;
  • Ruani mesazhet në orën dhe datën që i keni marrë si dëshmi në rast  raportimi. Ruaj Print Screen-et, e-mailet, tekstet e mesazheve;
  • Bllokoni aksesin e atyre personave me të cilët nuk dëshironi të komunikoni;
  • Nëse keni pranuar mesazhe me përmbajtje fyese apo kërcënuese, nuk është faji juaj. Tregojuni menjëherë prindërve apo një të rrituri të besuar.
  • Bisedoni me një të rritur,familjar, të afërm për ngacmimet që ke pasur. Ndihmojini prindërit tuaj të kuptojnë situatën dhe shqetësimet që ju po kaloni;
  • Mundohuni ta identifikoni personin i cili ju ngacmon
  • Mos u hakmerrni ndaj atyre që ju ngacmojnë;
  • Kërkoni ndihmë. Bisedoje me mësuesin tënd, psikologun e shkollës etj;
  • Heshtja, kur të tjerët janë duke u lënduar, nuk është e pranueshme. Nëse i lejoni në të vazhdojnë t’iu mundojnë, t’iu vënë në siklet cyberbullying nuk do të ndalet;
  • Raportoni menjëherë në faqen www.isigurt.al 

 

Lojërat Online

Interneti sot mundëson faqe të ndryshme të cilat ofrojnë argëtim nëpërmjet lojrave të tyre kompjuterike. Ju mund të luani me kompjuter, telefona celulare në rrjete sociale etj.

Nëse luani lojëra në internet, jeni të ekspozuar ndaj disa rreziqeve:

  • Ka persona të rritur, që përfshihen në lojë bashkë ju. Ata shpesh herë ata shtiren sikur janë fëmijë për të krijuar shoqëri. Por qëllimi i tyre mund të mos jetë i mirë. Ata mund të duan të fitojnë besimin tuaj me qëllim që mund t’iu bëjnë keq më vonë. 
  • Gjatë lojës shpeshherë shfaqen (faqe interneti të cilat hapen vetë) në ekranin tuaj. Përgjithësisht janë reklama, por mund të këtë edhe faqe me përmbajtje të papërshtatshme. Hapja e tyre automatikisht rezikon kompjuterin që po përdorni duke qënë se ato mund të jenë burim virusesh të cilat dëmtojnë gjendjen e tij.

Çfarë duhet të bëni ?

  • Përdorni pseudonime gjatë lojës, në mënyrë që të mos zbulohet identiteti juaj. Mos i ndani informacionet tuaja personale (identitetin, adresen, numrin e telefonit, foto personale etj) me njerëz të panjohur;
  • Rekomandohet të pyesni prindërit para se të filloni të luani ndonjë lojë të re. Merrni miratimin e tyre paraprakisht. Ata ju ndihmojnë të zgjedhni lojërat më të sigurta;
  • Informohuni për varësine psikoligike që mund të krijojë përdorimi i tepërt i saj;
  • Mos e lejoni veten të bëhesh i varur pas lojërave në internet, sepse kjo mund të  kushtojë shumë në shëndet, mësime dhe financiarisht;
  • Mbroni llogaritnë tënde kur e hapni duke i vendosur një  fjalëkalim të fortë. Fjalëkalimet (password) e forta kanë së paku tetë karaktere dhe përfshijnë një kombinim të shkronjave të mëdha, numrave, shkronjave të vogla, dhe simboleve;
  • Ftoni prindërit të bashkohën në lojë. Në këtë mënyrë ata mund të vlersojnë nga afër lojën;
  • Mos përdorni lojëra të pa licencuara (lojëra pirate);
  • Raportoni menjëherë në faqen www.isigurt.al 

 

Varësia nga interneti

Termi “Varësia nga interneti” përdoret për të shpjeguar përdorimin e tepruar të internetit. Përdorimi i pakontrolluar i internetit mund të ndikojë negativisht në jetën e përditshme, në punë, dhe aspekte të tjera të jetës shoqërore.  Mund të njihet edhe si varësia nga kompjuteri apo varësia online.

Disa nga karakteristikat që fëmijët paraqesin në këto raste:

  • Shpenzojne periudha të gjata kohore në internet  dhe nuk e menaxhon dot kohën;
  • Preferojnë të komunikojnë më shokët e tyre online se me miqtë e tyre reale;
  • Preferojnë të luajnë për orë të gjata në lojrat online se sa lojrat reale;
  • Zbehet jeta e tyre sociale- kulturore;
  • Kohë e pamjaftueshme për të përgatitur detyrat e shtëpisë;
  • Probleme dhe efekte negative shëndetësore;
  • Probleme pagjumësie;
  • Ndikim negative në marrëdhëniet familjare, prishje e raporeve me shoqërinë;

Çfarë mund të bëni?

  • Kërkoni ndihmë nga prindërit apo kujdestarët  tuaj;
  • Kaloni me tepër kohë me miqte tuaj, dilni bashke, luani bashke,  pra argëtohuni me ta;
  • Kerkoni ndihmën e një psikologu/e në shkollë;
  • Kontaktoni ALO116 111 – Linjën Kombëtare të Këshillimit për Fëmijë;

 

Njohjet me njerëz të panjohur

Faqe të ndryshme në internet dhe rrjetet sociale, dhomat e chatit etj, ofrojnë mundësi të ndryshme krijimin e njohjeve të reja me miq të rinj virtual. Si rrjedhojë mund të takoni edhe njerëz të cilët nuk kanë asnjë qëllim të mirë ndaj jush. Ata përgjithësisht janë të rritur të cilët fshihen pas profileve dhe identiteteve false. Informacioni që ata përcjellin për vetem e tyre mund të jetë i trilluar. Duhet të tregoheni të kujdesshëm në rast se kërkojn të ketë një takim nga afër me ju. Rekomandohet ta diskutoni më parë me prindërit tuaj. 

 

BENI KUJDES!!!

  • Mos jepni informacion rreth adresës së shtëpisë, shkollës apo numra telefoni personave të panjohur dhe/ose atyre të njour nëpërmjet internetit;
  • Mos shkarkoni foto ose video të dërguara nga adresa/persona të panjhur ose të njohur nëpërmjet internetit;
  • Mos dërgoni fotografitë tuaja personale ose intime ndonjë të panjohuri. Nuk mund ta dini se si mund të përdoren ato prej tyre;
  • Tregojini menjëherë prindërve, familjarëve më të rritur, mësueses tuaj ose na shkruani ne chat i www.crca.al  nëse ndiheni të rrezikuar ose të frikësuar. Në varësi të rrezikut që mendoni se ju paraqitet, telefononi policinë në numrin 112;
  • Kujtoni se personi që ju mund të njihni në internet mund t’iu thotë se është moshatari juaj, por në të vërtetë mund të jetë një i rritur i cili kërkon t’iu lëndojë;
  • Mos lini takim dhe mos u takoni me asnjë person me të cilin jeni njohur nëpërmjet internetit;
  • Asnjëherë nuk e dini se kush qëndron në anën tjetër të kompjuterit! Tregohuni të kujdesshëm!;
  • Bisedojeni me mësuesin tuaj dhe psikologun e shkollës;
  • Raporto menjëherë pranë www.isigurt.al
  • Telefono ALO 116 111 – Linjën Kombëtare të Këshillimit për Fëmijë për të raportuar çdo shqetësimin tuaj;

Udhëzues Praktik për Prindërit

SI TA BËJ INTERNETIN TË SIGURT PËR FËMIJËT E MI?

1. Çfarë është interneti?

Interneti është sistem global i rrjetave të ndërlidhura kompjuterike të cilat bëjnë shkëmbimin elektronik të të dhënave (tekst, muzikë video, fotografi, etj) nëpërmjet përdorimit të kabllove te bakrit, fibrave optike, lidhjeve pa tela dhe teknologjive të tjera. Këto informacione mund të lexohen, shikohen apo shkarkohen nga përdoruesit e tjerë. Pra interneti mundëson praktikisht komunikimin nga një pajisje kompjuterike në tjetrën.

 

Interneti përdoret më shpesh për:

  • Mësuar (duke pasur akses në informacion, njohuri, opinione, mjete edukuese);
  • Komunikuar (shprehin ide, shpërndajnë informacione dhe eksperienca);
  • Komunikuar për arsye pune;
  • Komunikuar me miqtë dhe kolegët;
  • Krijuar apo ndarë materiale;
  • Luajtur dhe për t’u argëtuar (lojrat online,filmat, muzika, librat, etj.)

Interneti si një mjet i domosdoshëm komunikimi në ditët e sotshme klasifikohet në tre kategori: 1. Surface web 2. Deep web dhe 3. Dark web.

 

Surface web

Surface web është web-i i dukshëm për të gjithë përdoruesit e internetit. Faqet e  web-it indeksohen nga motorët e kërkimit. Google, yahoo, ask, bing etj janë disa nga motorrët e kërkimit që ne përdorim për të marrë informacion. Aspekti interesant është që surface web apo pjesa që ne përdorim është vetëm 4% e internetit. Interneti është një vend shumë herë më i madh.

 

Deep web

Deep web është web sekret i cili nuk është i dukshëm për përdoruesin normal. Deep web përbëhet nga një faqe interneti e cila nuk indeksohet nga motorët e kërkimit. Përdoruesi mund të hyjë në të vetëm nëse ai / ajo është një person i autorizuar për të hyrë në të dhe ka  leje si (Url, emrin e përdoruesit dhe fjalëkalimin etj). Deep web përdoret për të ruajtur shumicën e informacionit personal si (Ruajtje në cloud, çdo të dhënë personale të organizatës, të dhëna ushtarake etj).

 

Dark web

Dark web është pjesa më e rrezikshme e internetit. Dark web është i paligjshëm për t’u përdorur. Të gjitha aktivitetet kriminale veprojnë në dark web. Në këtë pjesë të internetit kryhen aktivitete si trafikimi dhe shitja e lëndëve narkotike, planifikimi i vrasjeve, akteve terroriste, pornografia, shitja dhe trafikimi i armeve. Në dark web janë të stacionuar hakerat dhe të gjithë ata qe e përdorin internetin për shfrytëzim dhe vjedhjen e të dhënave.

 

Rrjetet Sociale

Në ditët e sotme të gjithë jemi prezent në internet dhe sidomos në rrjetet sociale. Rrjetet sociale si facebook, Instagram,linkedin, snapchat, tiktok etj janë ndër rrjetët më të përdorura ku secili prej nesh. Në shumicën e rasteve profilet janë publike. Ekspozohet pafund informacion personal dhe i aktiviteteve të përditshme.

 

Cfarë ekspozon një postim?

Zonën ku jetojnë apo zhvillojnë aktivitet fëmijët. Ky informacion mund të përdorët nga persona të tjerë te cilat mund të mashtrojnë familjet duke u paraqitur si miq të familjes, stafeve akademike të shkollës apo mund të qëndrojne dhe vëzhgojnë vende ku fëmijët zhvillojnë aktivitete sportive dhe kulturore. Në këtë mënyrë ata fitojnë besimin e fëmijëve dhe kujdestarëve dhe me vonë mund të ngacmojnë apo abuzojnë fëmijët.

 

2. Pse një Udhëzues për prindërit

 

Ndërsa eksplorimi në internet hap një botë të pafund të mundësive për fëmijët duke zgjeruar horizontet e tyre, në të njëjtën kohe i ekspozon edhe ndaj një sërë rreziqesh. Ashtu si në jetën e përditshme, edhe në jetën online ka individë të cilët përpiqen të abuzojnë dhe shfrytëzojnë seksualisht fëmijët apo adoleshentët. Këta individë i joshin fëmijët gradualisht, duke iu ofruar fëmijëve dashuri, mirësi, duke iu kushtuar vëmëndje, madje ndonjëhere edhe duke iu dhënë dhurata, deri sa të arrijnë qëllim final të tyre. Si prind është detyra dhe përgjegjësia juaj që të krijoni dhe mbani një mjedis sa më të sigurt për fëmijën tuaj edhe gjatë aktivitetit online, duke u interesuar për aktivitetin online të fëmijës apo fëmijëve tuaj, pasi gjithmonë ekzistion rreziku që ose fëmija të vendoset në një kontakt me një të panjohur apo ka raste kur fëmija juaj nxit bulizmin dhe urrejtjen online ndaj fëmijëve apo njerëzve të tjerë.

E megjithatë jo të gjithë prindërit janë të gatshëm të përballen me realitetin e dhunës në internet, bulizmit apo shfrytëzimit të fëmijëve nga grabitqarët seksuale. Ky udhëzues kërkon që t’i shpjegojë në mënyrë të thjeshtë të gjithë pridërve se çfarë mund të bëjnë ata për ta bërë internetin një mjedis të sigurt dhe të respektueshëm për këdo.

Në këtë kuadër iSIGURT dhe CRCA/ECPAT Shqipëri, si të vetmet organizata që punojnë në këtë fushë për mbrojtjen e fëijëve dhe informimin e publikut të gjerë për sigurinë në internet, ka përgatitur një sërë manualesh dhe udhëzuesish për prindërit, fëmijët, mësuesit, punonjësit e mbrojtjes së fëmijëve, punonjësit e policisë etj, sesi mundet gjithësecili të rrisë e fuqizojë mbrojtjen e fëmijëve gjatë navigimit të tyre në internet.

Ndërkohë, për çdo incident që ndodh në internet, kurdo kur dikush ndeshet  me faqe të paligjshme apo informacion të papërshtatshëm për fëmijët, ne kemi ndërtuar një platformë të posaçme, ku çdokush mund të denoncojë në çdo moment dhunë seksuale online, dhunën apo ngacmimet, bisedat e pakëndshme, dërgimin e fotove të pakërkuara apo pornografike etj.

Dita e Internetit të Sigurt organizohet çdo vit në muajin shkurt për të nxitur përdorimin e përgjegjshëm dhe të sigurt të internetit dhe teknologjisë nga fëmijët dhe të rinjtë. Prindërit janë aktorë shumë të rëndësishëm dukë qënë kontakti i parë me fëmijët me qëllim ndërgjegjësimin e tyre për rreziqet që mund të ndeshin në internet.  

Siç do ta shpjegojmë në pjesën e fundit të këtij udhëzuesi, Platforma Kombëtare www.ISIGURT.al është në dispozicion të kujtdo për të raportuar gjatë 24 orëve në 7 ditë të javës çdo incident që ndodh apo ka ndodhur gjatë navigimit në internet. Në këtë kuadër ne ju ftojmë: Raportoni menjëherë! Mbroni fëmijët!

 

3. Rreziqet me të cilat mund të ndeshen fëmijët dhe adoleshentët online

 

Ditët e sotme përdorimi i internetit është bërë pjesë e pandashme e aktivitetit ditor të fëmijëve. Teknologjite të tilla, pavarësisht se janë shumë të vlefshme dhe të nevojshme. mund t’i ekpozojnë fëmijët ndaj disa rreziqeve dhe abuzimeve. Disa nga rreziqet me të cilat fëmijë mund të ndeshen në internet janë:

 

Cyber-bulling

Ky është një term i përdorur për të përcaktuar format e ndryshme të abuzimit psikologjik gjatë aktivitetit online të fëmijëve. Cyber bullying është terminologji që përdoret kur njerëzit përdorin internetin për të kërcënuar, ngacmuar, apo poshtëruar dikë duke dërguar mesazhe,fotografi dhe video. Disa shembuj të cyberbulling janë:

  • tallje e përsëritur ndaj një personi duke përdorur nofka dhe epitete;
  • dërgimi i mesazheve turpëruese nëpërmjet internetit;
  • Dërgimi i përmbajtjeve të turpshme, fyese dhe kërcënuese nëprmjet aplikacioneve online të ndryshme;
  • Dërgimi i mesazheve elektronike me gjuhë vulgare;
  • Dërgimi ose postimi i thashethemeve në lidhje me një person për të dëmtuar reputacionin e tij/saj;
  • Hapja e llogarive në rrjete të ndryshme në emër të dikujt tjetër dhe postimi i përmbajtjeve dhe materialeve me qëllim dëmtimin e reputacionit të tij/saj;
  • Postimi dhe ndarja e sekreteve, informacioneve të turpshme apo imazheve online; 
  • Postimi I fotove dhe videove të dikujt pa pëlqimin e tij/saj;

Forma të tilla të cyber-bulling pothuajse ndeshen në të gjitha rrjetet sociale por edhe në të gjitha platformat e tjera të komunikimit dhe ndërveprimit online.

 

Shtytja e fëmijëve për të kryer marrëdhënie seksuale (Grooming)

Është përgatitja dhe manipulimi psikologjik i një fëmijë me qëllim shfrytëzimin seksual.

  • Hapi i parë që bën një groomer (abuzuesi) është fitimi i besimit të fëmijës me qëllim paraqitjen veprimeve të tij si të dobishme për vetë fëmijën;
  • Kjo mund të ndodhë në kontekstin e komunikimit privat nëpërmjet programeve të komunikimit (messenger, dhoma chati etj);
  • Mund të ndodhe dhe në rrjetet sociale. Një groomer (abuzues) mund të manipuloje të dhënat e tij në rrjetet sociale për të krijuar më lehtë marrdhëniet me fëmijët;
  • Qëllimi i këtyre veprimeve i një groomeri është që të rregullojë një takim me fëmijën ose ta manipuloje atë me qellim përdorimin e tij për pornografi;
  • Grooming shkakton lëndim psikologjik të fëmijës për shkak të psikomanipulimit dhe joshjes që groomeri përdor. Gjithashtu grooming krijon një model të dëmshëm të marrdhënieve të fëmijëve me të rriturit;

Grooming është dicka shumë serioze e cila kërkon vëmëndjen e duhur dhe të menjëhershme. Ndërhyrja në të tilla raste kërkon bashkëpunim të drejpërdrejt me policine dhe duhet motivuar fëmija ta raportojë abuzmin.

Shenjat e grooming mund të jenë:

  • Tregimi i tepruar i interesit apo preferencës për një fëmijë të veçantë duke shprehur interesin për ta takuar personalisht;
  • Dërgimi i imazheve, videove apo linqeve pornografike tek fëmijët;
  • Duke zhvilluar biseda me tema seksuale të papërshtatshme për moshën e fëmijëve;
  • Duke i kërkuar një fëmijë të ndajë imazhe personale dhe intime;

 

Pedofilia dhe pornografia e fëmijëve në internet

Pedofilia i referohet njerëzve që kanë interes seksual ndaj fëmijëve, për t’i abuzuar ata seksualisht në Internet apo në jetën reale. Njerëz të tillë tentojnë të kontaktojnë fëmijët me anë të Internetit siç janë rrjetet sociale, dhomat e bisedës – chatrooms, apo lojërat e ndryshme. Ata pretendojnë se janë dikush tjetër dhe shfaqin interes ndaj fëmijëve. Është shumë e rëndësishme që si prindër të dini se njerëz të tillë ekzistojnë. Fëmijët nuk duhet kurrë të bëjnë gjëra me të cilat nuk ndihen mirë online apo offline.

Pedofilia është proces manipulues për të vënë nën kontroll fëmijën dhe për t’a shfrytëzuar dhe abuzuar atë seksualisht, për qëllime të kënaqësisë seksuale të të rriturit. Sa më të vegjël fëmijët, aq më pak kuptojnë ata se çfarë ndodh në të vërtetë. Prandaj në këtë aspekt, prindi duhet ta informojë fëmijën që në moshë të hershme në lidhje me integritetin trupor, cilat janë pjesët e trupit që nuk duhet t’ia prekë askush, apo pse nuk duhet ekspozuar fëmija në internet, në foto apo video sugjestionuese, tërheqëse apo erotike.

Pedofilia në internet është ngushtësisht e lidhur me pornografinë e fëmijës, e cila është një ndër format më të rrezikshme të dhunës dhe ekspozimit seksual të fëmijës. Ngjarja bëhet më e rëndë, pasi një material që hidhet në internet qëndron aty për të gjithë jetën, ndaj qoftë edhe ekspozimet padashje të fëmijës, mund të shkaktojnë probleme për të në të ardhmen.

Pornografia e fëmijës përfshin mbajtjen, prodhimin, botimin, shpërndarjen e imazheve dhe videove, me çdo mjet apo formë, të fëmijës që është duke u angazhuar në një marrëdhënie seksuale, erotike apo në një moment intim, jo detyrimisht me një të rritur, por që qëllimi final është shfrytëzimi i fëmijëve për kënaqësinë seksuale të të rriturve.

Vitet e fundit pornografia me fëmijët është zgjeruar si term duke përfshirë edhe imazhet e gjeneruara nga komjuteri, pra që nuk janë imazhe të vërteta të fëmijëve, por që tregohen fëmijët në pozicione nudo, apo sugjestionuese erotike apo duke kryer marrëdhënie seksuale. Një aspekt që duhet mbajtur mend është se kur adoleshentët shkëmbejnë foto të fotove të tyre intime, kjo nuk konsiderohet pornografi e fëmijës. Por nëse e njëjtja foto i dërgohet një personi tjetër apo dissave, ajo konsiderohet pornografi, pavarësisht moshës së personit.

Për këtë qëllim, është tepër e rëndësishme që fëmijët të ndihen të afërt me prindërit dhe të mos kenë frikë që të tregojnë nëse janë kanë rënë në kontakt me një pedofil apo mund të jenë bërë viktima të pornografisë në internet apo nëpërmjet celularit. Jeta dhe mirëqenia e fëmijës janë shumë të rëndësishme, ndaj prindi duhet të fokusohet jo tek gabimi që ka bërë fëmija, por tek mbrojtja e fëmijës nga çdo abuzim dhe përdorim i mëtejshëm.

 

Hakimi (marrja në kontroll e pajisjes)

Është një term i përdorur për të përshkruar një përpjekje të dikujt për të hyrë online në kompjuterin tuaj apo të fëmojës suaj, me qëllim aksesin dhe vjedhjen e të dhënave personale, kontrollin e materialeve personale në kompjuter apo manipulimin e sistemit operativ të kompjuterit. Kjo është mjaft shqetësuese sepse dikush nëpërmjet hakimit mund të disponojë dhe përdore për qëllime të caktuara informacion, llogari dhe materiale personale (foto, video);

  • Hakimi është fillim i një sërë çështjesh serioze. Hakuesi mund të përdorë materialet për një sërë qëllimesh përfitimi, mashtrimi dhe shpërndarjen e informacioneve personale të viktimës;
  • Hakeri mund të fshijë informacione dhe dosje të rëndësishme, mund të dëmtojë kompjuterin veprime të cilat mund të krijojnë shumë shqetësime dhe pasoja;
  • Hakeri mund të përdorë kamerën dhe systemin e zërit për ta xhiruar fëmijën kur fle apo vishet e zhvishet, dhe këto imazhe mund t’ua shesë pedofilëve online, apo duke iu krijuar atyre akses në kompjuterin e fëmijës në çdo kohë.

 

Varësia nga interneti dhe qëndrimi për orë të gjata online

Është përdorimi i tepruar i internetit dëri në masën sa ndërhyn në aktivitetet e jetës së përditshme. Edhe pse shpeshherë varësia nga interneti mund të duket e paqartë, ka raste kur fëmijët dhe adoleshenëtët kalojnë orë të tëra në internet duke luajtuar lojëra elektronike, biseduar dhe naviguar duke harruar përgjegjësitë e tyre madje dhe ushqimin.

Nga pikpamja e sjelljes mund të konsiderohet si një sjellje kompulsive dhe përkufizohet klinikisht si një sjellje, e cila bëhet jo sepse është e këndshme dhe e dobishme, por për shkak se individi mendon se duhet ta bëje. 

 

Përmbajtja e paligjshme dhe e papërshtatshme

Është një përkufizim, i cili i referohet cdo lloj përmbajtje në internet, verbale, vizuale, audio dhe video i cila është e rrezikshme dhe e papërshtatshme për moshën e fëmijëve por është në dispozicion të publikut. Për shkak të hapësirës së madhe të shtrirjes së internetit kemi të bëjmë me një larmi të madhe të interesave të subjekteve të ndryshme.

  • Pa udhëzimet e duhura dhe pa filtra fëmijët mund të ndeshen edhe aksidenatlisht online me përmbajtje e cila për ata mund të shkaktojë stres dhe ankth;
  • Një përmbajtje e tillë mund të jetë e dhunshme, pornografike, raciste apo fyese;
  • Shikimi apo kontakti me përmbajtje të tilla mund të trazojë botën e brendshme të fëmijëve. Në rastin e kontaktit të fëmijëve me materiale pornografike mund të shtrembërojë zhvillimin psiko-seksual;

 

Sexting

Është një term i përdorur për të përshkruar dërgimin e mesazheve, fotove me përmbajtje erotike dhe seksuale kryesisht nëpërmjet celularëve. Ndonëse dërgimi i këtyre përmbatjeve mund të jetë e dakordësuar ndërmjet njëri-tjetrit, mund të ndodhë që këto përmbatje të përfundojnë duke qarkulluar në internet, kryesisht kur marrëdheniet marrin fund. Edhe pse në shumicën e rasteve nis si një lojë mes adoleshentëve, shpërndarësi i materialeve e humbet kontrollin mbi imazhet dhe shkakton ndjesi turpi tek viktima, të cilat mund të jenë potencialisht shkatërruese.

 

4. Çfarë thonë fëmijët për përdorimin e internetit?

Rreth 900 fëmijë të moshës 13 – 18 vjeçare, u intervistuan në Shqipëri , në lidhje me pwrdorimmin e internetit. Gjetjet kryesore të këtyre intervistave tregojne se rreziqet më kryesore të perceptuara nga fëmijët ishin ato të lidhura me përmbajtjen, pasuar nga ato të lidhura me sjelljen dhe më pas ato të lidhura me kontaktet:

  • Ngacmimet (bullying), vjedhja e fjalëkalimeve, si dhe shikimi i paqëllimshëm i materialeve pornografike gjatë përdorimit të internetit janë çështje serioze me të cilat përballen fëmijët aktualisht, ku 45% e të pyeturve vunë në dukje se fëmijëve iu duhet të përballen me të tilla çështje çdo ditë;
  • Sipas 44% të të pyeturve, fëmijët shohin materiale pornografike çdo ditë;
  • 47% e fëmijëve të invervistuar pranojnë që, brenda vitit të fundit, ata janë kontaktuar online nga një individ i panjohur;
  • Nga 47% e fëmijëve që janë kontaktuar online nga një individ në vitin e fundit, 40% e tyre ishin kontaktuar nga persona të huaj;
  •  Shumica e qytetarëve të huaj të panjohur që kontaktojnë fëmijët shqiptarë online janë nga Mbretëria e Bashkuar (33%), Italia (14%) dhe nga SHBA (8%);
  • 68% e fëmijëve si nga zonat rurale ashtu edhe nga ato urbane konfirmojnë ekzistencën e vendndodhjeve, kompjuterave, ose ekraneve që shfaqin materiale pornografike në kundërshtim me dëshirën e tyre;
  • Shumica e materialeve pornografike të paqëllimshme që shfaqen ndodh në qendra internet (internet café);
  • 32% e fëmijëve të intervistuar konfirmuan që nëse do të lëndoheshin online, më pak të mundshmit për t’iu kërkuar ndihmë do të ishin mësuesit. Kjo pasohej nga policia, ku 27% e fëmijëve nuk e konsiderojnë si një institucion për ndihmë;

 

5. Disa këshilla praktike për ta bërë internetin më të sigurt dhe më të respektueshëm për fëmijët

 

Këshilla 1: Njohja me sfidat e prindërimit

Janë disa pjesëza këshillash të rëndësishme për t’iu kujtuar që ashtu siç janë hapat e parë të zhvillimit në jetën e përditshme po aq të rëndësishëm janë dhe hapat e parë në botën online. Si prind ju ndoshta nuk mund të dini gjithcka për jetën online si chat-et, media sociale, postimet, blogjet etj por ju dini mjaftueshëm për prindërimin, rregullat, parimet, kufinjtë në aspektet e tjera të jetës së fëmijës tuaj.

 

Këshilla 2: Lundroni në internet bashkë më fëmijën

Ju si prind duhet të jeni personi kryesor që të udhëzoni fëmijën tuaj për mënyrën se si duhet ta përdrin internetin duke e eksploruar atë bashkë. Kjo do të ndikojë në ndarjen me ju të eksperiencave pozitive dhe negative të fëmijës tuaj online. Duke bërë këtë fëmija juaj do ta ketë më të lehtë që të pranojë rregullat kryesore të përdorimit të kopmjuterit. Ju duhet të inkurajoni fëmijën tuaj që të jenë të kujdesshëm në dhënien e informacionit personal.

 

Këshilla 3: Shikoni çfarë shikon dhe lexon fëmija juaj në internet

Nuk është i mjaftueshëm fakti që ju keni vendosur kompjuterin në një vend qëndror dhe të dukshëm në shtëpinë tuaj nëse ju nuk i kushtoni vëmëndje asaj se çfarë fëmijëa juaj po bën me kompjuterin. Uluni dhe ju afër kompjuterit me fëmijën tuaj dhe bisedoni rreth asaj se çdarë po bën online.

 

Këshilla 4: Lexoni më shumë në lidhje me atë çfarë shikoni në ekranin që po përdor fëmija juaj

Nëse ju pyesni fëmijën tuaj se çfarë ata po bëjnë dhe ju nuk e kuptoni pergjigjen atëherë është koha për të lexuar rreth asaj. Vizitoje më vonë atë faqe interneti dhe kërko për lajme ose artikuj në lidhje me fjalët kyçe që do gjesh tek ajo adresë.

 

Këshilla 5: Përdor mekanizmat e teknologjisë për internet të sigurtë në shtëpi

Ka një sërë programesh (softëare), të cilat instalohen në kompjuter, qëllimi i të cilave është të krijojë mundësi që të mbroni fëmijën tuaj online.

Filtrat e internetit, softëare dhe udhëzuesit, të cilët mund ti kërkoni dhe pranë subjekteve në të cilat ju bleni kompjuterat mund të ua lehtësojnë monitorimin e aktivitetit të fëmijës tuaj online.

 

Këshilla 6: Tregohuni të vëmëndshëm ndaj sinjaleve paralajmëruese

Një fëmijë që heziton të flasë më familjarët në lidhje me aktivitetin e tij online ose që duket i tërhequr nga familja dhe miqtë mund të ketë një problem. Ndryshimi i personalitetit të fëmijës tuaj mund të jetë një shënje se dicka po ndodh me fëmijën tuaj dhe ekspozimi ndaj pornografisë dhe cyberbullying mund të jetë një shkak i këtyrë ndryshimeve.

 

Këshilla 7: Mësoni t’ju thoni fëmijëve Jo!

Nësë fëmija juaj vazhdimisht kalon shumë kohë në internet ose shpërfill rregullat në lidhje me përdorimin e kompjuterit është koha që të merrni masa deri në shkëputjen e lidhjes së internetit.

Kjo mund të jetë një masë paraprake me të cilët fëmijët tuaj mund të mos pajtohen, por ata mund të mbijetojnë pa të. Sigurohuni që të jeni të qartë që të argumentoni këtë vendim si dhe për kohëzgjatjen e vendimit.

 

6. Ku mund të denonconi ngjarje, incidente apo përmbajtje të paligjshme në internet?

 

Prindi gjithmonë duhet t’i bëjë pyetjen vetes: po sikur fëmijës tim t’i ndodhë një ngjarje apo incident në internet, ku duhet të raportoj? A duhet ta mbajë të fshehtë? A duhet ta denoncoj në polici? Po fëmijës çfarë duhet t’i them? Incidentet në internet, jo vetëm për fëmijët, por edhe për ne të rriturit sa po vijnë e po shtohen. Në këtë aspekt, jo vetëm është e rëndësishme që të jemi të informuar, por edhe të dimë si të mbrojmë fëmijët tanë, veten, miqtë e shokët. Po ashtu është e rëndësishme, që mjeti më i mirë për t’u mbrojtur është parandalimi. Në këtë drejtim është e rëndësishme t’i mësosh fëmijës të navigojë me respekt në internet dhe njëkohësisht të mos bisedojë apo ekspozojë veten, sidomos ndaj të panjohurve. Një rekomandim që vlen për prindërit është që të uleni me fëmijën apo fëmijët tuaj dhe së bashku të shkruani një Kod Sjelljeje në Internet, me disa rregulla të shkurtëra, por që mund ta mbrojnë fëmijën, në çdo situatë. Kodi mund të ndahet në dy kolona, ku në njërën mund t’i përgjigjeni së bashku me fëmijën pyetjes: Çfarë më lejohet të bëj kur jam online? Ndërsa, në kolonën tjetër, përgjigjuni pyetjes: Çfarë nuk më lejohet të bëj kur jam online?

Kodi dhe përgjigjet mund të shkruhen apo pikturohen edhe në një flipchart apo letër vizatimi dhe fëmija mund ta vendosë atë në dhomën e tij, në dhomën ku punon me kompjuter, si dhe edhe në klasën e tij. Përtej kësaj, prindi duhet të jetë gati edhe kur ka ndodhur një incident me fëmijën tuaj. Nëse fëmija juaj ka buluar dikë në internet, apo ka sharë e ka fyer një fëmijë tjetër, atëhere jeni ju që duhet ta udhëhiqni fëmijën drejt kërkimit të ndjesës ndaj personit që ai/ajo ka dëmtuar në internet, apo duke hequr komentet që tregojnë apo nxisin urrejtje ndaj një individi apo grupi të caktuar. Mbani mend se nëse jus i prind i lejoni këto sjellje të fëmijës suaj në internet, herën tjetër mund të jetë ai viktima e rradhës! Asgjë e mirë nuk vjen nga bulizmi apo urrejtja!

Nëse fëmija juaj është bërë viktimë e dhunës apo ngacmimeve seksuale në internet, atëhere mbani mend disa porosi shumë të shkurtra dhe praktike:

  • Mos shkatërroni asnjë material (foto, video, mesazhe etj.) që fëmija i ka nisur personit në internet!
  • Mos shkatërroni asnjë bisedë apo foto/video që personi tjetër ka biseduar apo i ka nisur fëmijës suaj;
  • Bejini foto të gjitha këtyre materialeve ku tregohet dita dhe ora, por mos ia nisni ato askujt. Mbajini për çdo rast, mbase personi tjetër ka hakuar kompjuterin, tabletën apo celularin e fëmijës dhe mund tëtentojë t’i shkatërrojë materialet!
  • Uluni dhe bisedoni me fëmijën tuaj me shumë qetësi dhe dashuri. Fëmijët gjithmonë mendojnë se faji për ç’ka ka ndodhur është i tyri dhe kjo mund të nxisë edhe sjellje vetëvrasjeje. Rëndësi ka që fëmija juaj të kuptojë që faji nuk është i tij/saj dhe se çdo gjë do të zgjidhet më së miri. Shpjegojini edhe Hapat që do të ndërmerrni, sepse kjo mund të rrisë sigurinë tek fëmija që asgjë e keqë nuk do të ndodhë;
  • Shpjegojini fëmijës që zgjidhja e një çështje të tillë mund të dojë kohë apo mund ta ketë ekspozuar atë edhe tek persona të tjerë, të njohur e të panjohur, ndaj duhet të bëhet gati të përballet me realitetin e të mos ketë frikë prej tij, sado i pashpresë apo zhgënjyes të duket ai ndonjëherë. Rëndësi ka që fëmija të gjejë tek ju dhe e gjithë familja e afërt dashuri, respekt, kujdes dhe mbrojtje!
  • Nëse incidenti përbën një krim ai duhet denoncuar menjëherë pranë Policisë. Telefononi numrin falas 112 ose shkoni dhe vizitoni vetëm apo me fëmijën, Komisariatin më të afërt të policisë. Kërkoni të takoni një officer policie që merret me krimet kibernetike dhe nëse nuk është e mundur me dike që punon për fëmijët dhe të miturit. Shpjegojani situatën thjesht dhe pa ngarkesë, sidomos nëse jeni në prezencë të fëmijës. Tregojini fotot që keni bërë dhe ndiqni udhëzimet që do t’ju jap oficeri i policisë;
  • Pasi ta keni ndërmarrë këtë hap, RAPORTOJENI incidentin menjëherë tek platforma www.ISIGURT.AL – e cila bashkëpunon me Policinë e Shtetit, por edhe të gjitha platformat globale për të regjistruar dhe ndjekur incidente të tilla dhe për të vendosur para drejtësisë të gjithë ata që dëmtojnë fëmijët në internet.
  • Platformën mund ta download edhe si aplikacion në “Play Store” të telefonave android. Në aplikacion mund të gjesh edhe më tepër informacion në lidhje me sigurinë në internet, udhezime praktike për fëmijët etj.
  • Në çdo rast, për pyetje apo çdo shqetësim, mund të telefonosh falas pranë numrit 116-111, Linja Kombëtare të Telefonit për Fëmijë. Një ekip profesionistësh janë në dispozicionin tuaj për t’ju këshilluar në lidhje me çdo problem apo shqetësim tuajin.

Udhëzues për mësuesit

Nxënësit sot e përdorin teknologjinë më shumë se kurrë më parë falë internetit. Të qenit gjithmonë online është një mundësi e shkëlqyer, pasi mund t’i ndihmojë fëmijët të mësojnë dhe të komunikojnë me të tjerët më lehtë.

Megjithatë, si çdo mjet komunikimi, interneti ka anët e veta negative. Të gjithë të rriturit në jetën e një fëmije kanë përgjegjësinë t’i mësojnë ata për sigurinë në internet. Mësuesit janë në një pozicion unik për t’i ndihmuar fëmijët. Interneti sot është më shumë se thjesht një trend. Është diçka që shumica e mësuesve e dinë se duhet të përqendrohen dhe të flasin me nxënësit e tyre. Ne e dimë se sa e rëndësishme është t’i udhëzojmë nxënësit tanë që të jenë të sigurt, të përgjegjshëm dhe produktiv në internet.
 

Kush i udhezon mësuesit? A ndiheni ndonjëherë të pasigurt për atë që duhet t’ju flisni fëmijëve?

 
Ndoshta ndonjëherë si mësues nuk jeni i sigurt se sa duhet të përfshiheni në dilemat dixhitale të nxënesve ose si duhet të silleni vetë në internet? Ky udhëzues synon t’u japë mësuesve dhe shkollave disa këshilla të shpejta në lidhje me sjelljen personale në internet dhe gjithashtu se si nxënësit të përdorin internetin në mënyrë të sigurte.

 

Rreziqet me të cilat ndeshen fëmijët dhe adoleshentët online

Ditët e sotme përdorimi i internetit është bërë pjesë e pandashme e aktivitetit ditor të fëmijëve. Teknologjite të tilla, pavarësisht se janë shumë të vlefshme dhe të nevojshme. mund t’i ekpozojnë fëmijët ndaj disa rreziqeve dhe abuzimeve. Disa nga rreziqet me të cilat fëmijë mund të ndeshen në internet janë:

 

Privatësia

Që nga krijimi i e internetit, të rriturit kanë qënë të shqetësuar në lidhje me atë se çfarë fëmijët shikojnw dhe ndajnë online.

Frikërat janë të ndryshme dhe ndonjëhere reale. Fëmijët mund ta ekspozojnë veten ndaj vjedhjes së identitetit duke iu ofruar të tjerëve fjalëkalime, datëlindje dhe të dhëna të tjera personale.

Po ashtu i njëjti informacion mund të ndahet padashje nga fëmijët edhe me grabitqarët seksual. Nxënësit duhet të marrin në konsideratë faktin e rëndësisë së ruajtjes së privatësisë online duke mos iu ofruar informacion dhe të dhëna personale ndaj personave të tjerë kushdo qofshin keto.

 

Çfarë mund të bëni ju si mësues?

Nxënësit duhet të angazhohen për të ndjekur rregullat e shkollës. Krijoni një model të shkruar marrëveshje për përdorimin e kompjuterave në shkollë, ku të përfshihet privatësia dhe mosdhënia e të dhënave personale personave të tjëre. Ky veprim i ndërgjegjëson për rëndësinë e privatësisë por në të njëjtën kohë duke qënë e shkruar ua imponon mbrotjen e të dhënave.

Zhvilloni orë bashkëbisedimi më nxënësit në klasa. Informojini ata për mënyrën se si duhet ti përdorin të dhënat e tyre në rrjete sociale por informijini ata edhe për politikat që kanë rrjetet sociale në mbajtjen e të dhënave personale.

Dita e Internetit të Sigurt organizohet çdo vit në muajin shkurt për të nxitur përdorimin e përgjegjshëm dhe të sigurt të internetit dhe teknologjisë nga fëmijët dhe të rinjtë. Mësuesit dukë qënë kontakti i parë i fëmijëve me qëllim rritjen e kapaciteteve të tyre akademike duhet të përfshijnë në planet e tyre të punës ore ndërgjegjësuese dhe aktivitete me nxënësit në kuadër të kësaj dite. Qëllimi i këtyre aktiviteteve është informimi, por edhe thirrja për të bashkërenduar përpjekjet e të gjithë aktorëve, sidomos mësuesve dhe fëmijëve, që përvojat “online” të fëmijëve të jenë vetëm pozitive.

 

Cyber-bulling

Ky është një term i përdorur për të përcaktuar format e ndryshme të abuzimit psikologjik gjatë aktivitetit online të fëmijëve. Cyber bullying është terminologji që përdoret kur njerëzit përdorin internetin për të kërcënuar, ngacmuar, apo poshtëruar dikë duke dërguar mesazhe,fotografi dhe video. Disa shembuj të cyberbulling janë:

  • tallje e përsëritur ndaj një personi duke përdorur nofka dhe epitete;
  • dërgimi i mesazheve turpëruese nëpërmjet internetit;
  • Dërgimi i përmbajtjeve të turpshme, fyese dhe kërcënuese nëprmjet aplikacioneve online të ndryshme;
  • Dërgimi I mesazheve elektronike me gjuhë vulgare;
  • Dërgimi ose postimi i thashethemeve në lidhje me një person për të dëmtuar reputacionin e tij/saj;
  • Hapja e llogarive në rrjete të ndryshme në emër të dikujt tjetër dhe postimi i përmbajtjeve dhe materialeve me qëllim dëmtimin e reputacionit të tij/saj;
  • Postimi dhe ndarja e sekreteve, informacioneve të turpshme apo imazheve online;
  • Postimi I fotove dhe videove të dikujt pa pëlqimin e tij/saj;

Forma të tilla të cyber-bulling pothuajse ndeshen në të gjitha rrjetet sociale por edhe në të gjitha platformat e tjera të komunikimit dhe ndërveprimit online.

 

Çfarë mund të bëni ju si mësues?

Krijoni në një kënd të dukshëm në shkollën apo klasën tuaj një mision të shkruar për të drejtat dhe përgjegjësite online të nxënësve ku një ndër pikat kryesore të jetë komunikimi me respekt ndaj njëri-tjetrit.

Sigurohuni që shkolla juaj ka një sistem raportimi të rasteve të cyberbulling që i mbron dhe trajton viktimat e këtij fenomeni. Gjithashtu shkolla duhet të sigurojë një mënyrë të thjeshtë raportimi për prindërit dhe nxënësit të rasteve të cyberbulling dhe problemeve të tjera pa frikën e hakmarrjes si psh:

  • Inkurajoni fëmijët të flasin me mësuesit dhe psikologët në shkollë kur ata ekspozohen ndaj cyberbullying duke ju garantuar atyre ruajtjen e konfidencialitetit;
  • Inkurajoni fëmijët të telefonojnë ALO 116 për të raportuar dhe për të marrë shërbime të specializuara kur ata bien viktime e cyberbulling;

Inkurajoni fëmijët të vizitojne faqen www.isigurt.al për të raportuar rastet e cyberbulling dhe për t’u informuar për mënyrat se si mund ta mbrojnë veten gjatë aktivitetit online;

 

Shtytja e fëmijëve për të kryer marrëdhënie seksuale (Grooming)

Është përgatitja dhe manipulimi psikologjik i një fëmijë me qëllim shfrytëzimin seksual.

  • Hapi i parë që bën një groomer (abuzuesi) është fitimi i besimit të fëmijës me qëllim paraqitjen veprimeve të tij si të dobishme për vetë fëmijën;
  • Kjo mund të ndodhë në kontekstin e komunikimit privat nëpërmjet programeve të komunikimit (messenger, dhoma chati etj);
  • Mund të ndodhe dhe në rrjetet sociale. Një groomer (abuzues) mund të manipuloje të dhënat e tij në rrjetet sociale për të krijuar më lehtë marrdhëniet me fëmijët;
  • Qëllimi i këtyre veprimeve i një groomeri është që të rregullojë një takim me fëmijën ose ta manipuloje atë me qellim përdorimin e tij për pornografi;
  • Grooming shkakton lëndim psikologjik të fëmijës për shkak të psikomanipulimit dhe joshjes që groomeri përdor. Gjithashtu grooming krijon një model të dëmshëm të marrdhënieve të fëmijëve me të rriturit;

Grooming është dicka shumë serioze e cila kërkon vëmëndjen e duhur dhe të menjëhershme. Ndërhyrja në të tilla raste kërkon bashkëpunim të drejpërdrejt me policine dhe duhet motivuar fëmija ta raportojë abuzmin.

 

Shenjat e grooming mund të jenë:

  • Tregimi i tepruar i interesit apo preferencës për një fëmijë të veçantë duke shprehur interesin për ta takuar personalisht;
  • Dërgimi i imazheve, videove apo linqeve pornografike tek fëmijët;
  • Duke zhvilluar biseda me tema seksuale të papërshtatshme për moshën e fëmijëve;
  • Duke i kërkuar një fëmijë të ndajë imazhe personale dhe intime;

Në rastet e grooming është shumë e rëndësishme që edhe stafet akademike të jenë të përgatitura për të adresuar rastet kur vetë stafi akademik ngacmon seksualisht nëpërmjet platformave të komunikimit online apo kur janë në dijeni që nxënësi është viktime.

 

Rast 1: Drejtori i shkollës X ngacmon me mesazhe dy nxënëse në shkollën 9 vjeçare. Ai ju shkruan se notat e tyre mund të përmirësohen shumë nëse ato tregohen të mira me të. Ato duhet ta kuptojonë vetë se për çfarë bëhet fjalë… Të dyja vajzat kanë dëgjuar fjalë nga vajzat e tjera më të rritura që drejtorit të shkollës i pëlqen të ketë marrëdhënie seksuale me vajza adoleshente. Vajzat nuk janë të sigurta nëse duhet të tregojnë në familje apo të flasin me mësxuesen kujdestare. — Shkolla ka për detyrë që të infromojë të gjithë nxënësit për mekanizmat e raportimit të rasteve grooming apo ngacmimit seksual në internet apo me mesazhe, si në shkollë ashtu edhe në platformën www.isigurt.al – Njesinë për Mbrojtjen e Fëmijës dhe Policinë.

 

Rasti 2: Një nxënëse e shkollës Y abuzohet seksualisht për 5 muaj nga disa nxënës-djem më të rritur në Shkollë. Abuzimi ndodhi për shkak të shantazhit që i bëhëj vajzës me një video intime ku ajo shihej që ishte duke kryer marradhënie seksuale me të dashurin e saj. Video është shpërndarë me mesazhe. Stafi akademik i shkollës pavarësisht se ishte në dijeni nuk e raporton rastin, deri sa familja e merr vesh, pasi video i ka vajtur edhe vëllait të vajzës….

 

Ligji detyron stafet akademike që të raportojnë çdo rast të dhunës ndaj fëmijëve në strukturat për mbrojtjen e fëmijës pavarësisht nëse ajo ndodh online apo offline. Ligj Nr. 18/2017 Për të drejtat dhe mbrojtjen e fëmijës

Neni 67 Detyrimi për raportim

3. Mësuesit dhe ofruesit e shërbimit psiko-social shkollor kanë për detyrë të raportojnë çdo rast të dyshuar apo të ndodhur, abuzimi, neglizhimi apo shfrytëzimi të fëmijës në njësitë arsimore vendore ose strukturat për mbrojtjen e fëmijës. Njësia arsimore vendore, në çdo rast, kur merr dijeni për fëmijë në nevojë për mbrojtje, bën raportimin te strukturat për mbrojtjen e fëmijës.

 

Imazhe me përmbajtje të dhunës seksuale ndaj fëmijëve në internet (pornografia e fëmijëve)

Ajo që në gjuhën e përditshme apo edhe në ligj konsiderohet si “pornografia me fëmijë” – në të vërtetë është dhunë seksuale ndaj fëmijëve – pasi asnjë fëmijë nuk mund të jap OK apo edhe të kuptojë se cfarë është një marrëdhënie seksuale e jo më të angazhohet në një marrëdhënie seksuale, pa mbushur moshën e duhur apo atë që ka caktuar ligji. Fëmijët pa diskutim kanë të drejtë të eksplorojnë dhe kuptojnë seksualitetin e tyre, të njohin veten dhe trupin e tyre, por në intimitetin e tyre dhe asnjëherë me të rritur.

Pedofilia i referohet njerëzve që kanë interes seksual ndaj fëmijëve, për t’i abuzuar ata seksualisht në Internet apo në jetën reale. Pedofilët tentojnë të kontaktojnë fëmijët me anë të Internetit siç janë rrjetet sociale, dhomat e bisedës – chatrooms, apo lojërat e ndryshme. Ata pretendojnë se janë dikush tjetër dhe shfaqin interes ndaj fëmijëve. Është shumë e rëndësishme që si mësues të dini se njerëz të till fë ekzistojnë dhe se veprimet e tyre dëmtojnë fëmijët. Pedofilia është proces manipulues për të vënë nën kontroll fëmijën dhe për t’a shfrytëzuar dhe abuzuar atë seksualisht, për qëllime të kënaqësisë seksuale të të rriturit. Sa më të vegjël fëmijët, aq më pak kuptojnë ata se çfarë ndodh në të vërtetë. Prandaj në këtë aspekt, prindi duhet ta informojë fëmijën që në moshë të hershme në lidhje me integritetin trupor, cilat janë pjesët e trupit që nuk duhet t’ia prekë askush, apo pse nuk duhet ekspozuar fëmija në internet, në foto apo video sugjestionuese, tërheqëse apo erotike.

Pedofilia në internet është ngushtësisht e lidhur me imazhet me përmbajtje të dhunës seksuale të fëmijës, e cila është një ndër format më të rrezikshme të dhunës dhe ekspozimit seksual të fëmijës. Ngjarja bëhet më e rëndë, pasi një material që hidhet në internet qëndron aty për të gjithë jetën, ndaj qoftë edhe ekspozimet padashje të fëmijës, mund të shkaktojnë probleme për të në të ardhmen.

Pornografia e fëmijës përfshin mbajtjen, prodhimin, botimin, shpërndarjen e imazheve dhe videove, me çdo mjet apo formë, të fëmijës që është duke u angazhuar në një marrëdhënie seksuale, erotike apo në një moment intim, jo detyrimisht me një të rritur, por që qëllimi final është shfrytëzimi i fëmijëve për kënaqësinë seksuale të të rriturve.

Vitet e fundit pornografia me fëmijët është zgjeruar si term duke përfshirë edhe imazhet e gjeneruara nga komjuteri, pra që nuk janë imazhe të vërteta të fëmijëve, por që tregohen fëmijët në pozicione nudo, apo sugjestionuese erotike apo duke kryer marrëdhënie seksuale. Një aspekt që duhet mbajtur mend është se kur adoleshentët shkëmbejnë foto të fotove të tyre intime, kjo nuk konsiderohet pornografi e fëmijës. Por nëse e njëjtja foto i dërgohet një personi tjetër apo dissave, ajo konsiderohet pornografi, pavarësisht moshës së personit.

Për këtë qëllim, është tepër e rëndësishme që fëmijët të ndihen të afërt me prindërit dhe të mos kenë frikë që të tregojnë nëse janë kanë rënë në kontakt me një pedofil apo mund të jenë bërë viktima të pornografisë në internet apo nëpërmjet celularit. Jeta dhe mirëqenia e fëmijës janë shumë të rëndësishme, ndaj prindi duhet të fokusohet jo tek gabimi që ka bërë fëmija, por tek mbrojtja e fëmijës nga çdo abuzim dhe përdorim i mëtejshëm.

 

Përmbajtja e paligjshme dhe e papërshtatshme

Është një përkufizim, i cili i referohet cdo lloj përmbajtje në internet, verbale, vizuale, audio dhe video i cila është e rrezikshme dhe e papërshtatshme për moshën e fëmijëve por është në dispozicion të publikut. Për shkak të hapësirës së madhe të shtrirjes së internetit kemi të bëjmë me një larmi të madhe të interesave të subjekteve të ndryshme.

  • Pa udhëzimet e duhura dhe pa filtra fëmijët mund të ndeshen edhe aksidenatlisht online me përmbajtje e cila për ata mund të shkaktojë stres dhe ankth;
  • Një përmbajtje e tillë mund të jetë e dhunshme, pornografike, raciste apo fyese;
  • Shikimi apo kontakti me përmbajtje të tilla mund të trazojë botën e brendshme të fëmijëve. Në rastin e kontaktit të fëmijëve me materiale pornografike mund të shtrembërojë zhvillimin psiko-seksual;

 

Çfarë mund të bëni ju si mësues?

  • Informojini dhe mesojuni nxënësve rregullat e përdorimit të kompjuterit në shkollë. Në shkollë ju duhet të flisni dhe për përmbajtjet e papërshtatshme, sigurinë e fjalëkalimeve dhe viruset e mundshme në internet. Zbatimi i rregullave bëhet më i lehtë ku ju e dini se nxënësit janë në dijeni të rregullave.
  • Qëndroni të qëtë. Ndonjëherë nxënësit tuaj mund të ndeshen aksidentalisht me përmbajtje të papërshtatshme në internet edhe në shkollë. Nëse ju e vini re ketë udhezojini nxënësit që mënjëhere të mbyllin faqet, të fikin kompjuterin apo laptopin dhe diskutoni qëtësisht më nxënësin për problemin.

 

Sexting

Është një term i përdorur për të përshkruar dërgimin e mesazheve, fotove me përmbajtje erotike dhe seksuale kryesisht nëpërmjet celularëve. Ndonëse dërgimi i këtyre përmbatjeve mund të jetë e dakordësuar ndërmjet njëri-tjetrit, mund të ndodhë që këto përmbatje të përfundojnë duke qarkulluar në internet, kryesisht kur marrëdheniet marrin fund. Edhe pse në shumicën e rasteve nis si një lojë mes adoleshentëve, shpërndarësi i materialeve e humbet kontrollin mbi imazhet dhe shkakton ndjesi turpi tek viktima, të cilat mund të jenë potencialisht shkatërruese.

 

Çfarë mund të bëni ju si mësues?

Përfshini gjithë komunitetin e shkollës duke ndërtuar komunikim intensiv me stafin pedagogjik dhe prindërit e nxënësve. Përdorni një email ose buletin për të informuar prindërit për politikat e shkollës për të mbrojtur fëmijët nga sexting. Ftojini prindërit të flasin më fëmijët e tyre për pasojat e kësaj sjellje. Një gjë është e sigurt që kur prindërit angazhohen në dialog me adoleshëntët ka më pak të ngjarë që ata të përfshihen në sjellje të rrëzikshme.

 

Disa këshilla praktike për t’a bërë internetin më të sigurt dhe më të respektueshëm për fëmijët

 

Gjenerimi i imazheve dhe identitetit

Qoftë kur krijojnë avatarë për botën virtuale, zgjedhin fotot e profilit, apo shkruajnë mesazhe për shokët, të rinjtë kanë mundësi të panumërta për t’u shprehur përmes mediave dixhitale. Nga njëra anë, të luash me identitetet kreative mund të jetë një mënyrë e sigurt dhe me imagjinatë për fëmijët që të eksplorojnë se kush janë. Të kesh një “person” ndryshe në internet mund të jetë gjithashtu një lehtësi për një fëmijë që është veçanërisht i turpshëm. Nga ana tjetër, një identitet dixhital mund të jetë një mënyrë që fëmijët të shmangin pasojat personale. Kur fëmijët maskohen si anonimë, ata mund të thyejnë kufijtë dhe të veprojnë në mënyra që nuk do ta bënin në botën reale. Disa mund të zhvillojnë identitete antisociale ose të dëmshme. Të tjerët thjesht shpërndajnë dhe krijojnë reputacion që mund t’i ndjekë përsëri. Sido që të jetë, nëse ka një hendek të madh midis një identiteti në internet dhe atij në jetën offline, ai mund të fragmentojë ndjenjën e vetes së një fëmije (veçanërisht kur identiteti në internet merr shumë reagime dhe fëmija bëhet i varur prej tij).

Ndihmoni nxënësit tuaj

  • Që të kuptojnë ngjashmëritë dhe ndryshimet në mënyrën se si ata e prezantojnë veten online dhe offline.
  • Mësojini nxënësit të reflektojnë se si interneti lejon anonimitetin dhe mashtrimin dhe eksploroni se si kjo mund të ndikojë në sjelljen e tyre në internet.
  • Mësojini nxënësit që ta marrin parasysh motivimet, përfitimet ose dëmin e mundshëm për veten dhe të tjerët kur supozoni një identitet në internet që është i ndryshëm nga vetvetja reale.

 

Marrëdhëniet & Komunikimi

Kur jemi duke lexuar një opinion në internet, duke postuar diçka në një faqe në rrjetet sociale, duke i dërguar mesazhe një miku ose duke ndarë një foto përmes një aplikacioni, ne po marrim pjesë në një botë ku mund të lidhemi menjëherë me mijëra njerëz. Kur fëmijët lidhen me njëri-tjetrin nga një distancë ose përmes një ekrani, kjo mund të ndikojë në mënyrën se si ata sillen. Për shembull, ata mund të mendojnë se veprimet e tyre nuk do kenë pasoja apo nuk do zbulohen nga të tjerët. Kur diçka ndodh në mënyrë anonime, është më e lehtë për njerëzit që të sillen në mënyrë të papërgjegjshme, mizore ose joetike. Të tjerët gjithashtu mund të keqinterpretojnë tonin dhe kontekstin e mesazheve ose postimeve. Fëmijët përfitojnë nga një kod sjelljeje kur përdorin internetin dhe mediat celulare, ashtu siç kanë nevojë për një kod sjelljeje në botën reale. Ata duhet të fuqizohen për të qenë qytetarë të mirë dixhitalë, përveç të qenit qytetarë të mirë në përgjithësi.

Ndihmoni nxënësit tuaj

  • Të kuptojnë se audienca të ndryshme kërkojnë lloje të ndryshme komunikimi dhe rregulla të mirësjelljes në internet.
  • Të zhvillojnë zgjidhje konstruktive për dilemat ndërpersonale në internet që të përmbajnë sjellje etike.
  • Të “imagjinojnë” motivimet, ndjenjat dhe synimet e të tjerëve teksa lidhen me një shumëllojshmëri personash në internet.

 

Strategjitë e mësimdhënies për tema sensitive

Vendosja e rregullave bazë

Mund të jetë shumë e vështirë të flasësh me adoleshentët për marrëdhëniet e rrezikshme në internet. Krijimi i një hapësire të sigurt për diskutim të hapur është veçanërisht e rëndësishme për mësimet që trajtojnë tema të ndjeshme. Merrni parasysh të bëni një aktivitet me klasën tuaj që ndërton besimin mes tyre dhe më pas kaloni pesë deri në dhjetë minuta me ta duke zhvilluar disa rregulla bazë përpara se të jepni mësimin e “Marrëdhënieve të rrezikshme në internet”. Ftojini nxënësit të sugjerojnë disa tema diskutimi për veten e tyre. Nxitini ata të marrin parasysh:

  • Të dëgjuarit aktiv. Tregojuni shokëve tuaj të klasës se ju, jo vetëm që dëgjoni atë që kanë për të thënë, por edhe se ju intereson.
  • Konfidencialiteti. Pranoni që të mos ndani informacion personal identifikues nga diskutimi në grup me njerëzit jashtë klasës.
  • Hap lart, hap prapa. Jini të vetëdijshëm për pjesëmarrjen tuaj në klasë dhe sigurohuni që secili të ketë një mundësi për të ndarë mendimet e tij ose të saj.
  • Respekt. Përpiquni të jeni jogjykues dhe mendjehapur në lidhje me këndvështrime të ndryshme.
  • Përdorni deklaratat “Unë”. Zotëroni deklaratat tuaja dhe shmangni përdorimin e komenteve përgjithësuese si “ne”, “ata” ose “ju”, të cilat mund të transmetojnë faj.

 

Ku mund të denonconi ngjarje, incidente apo përmbajtje të paligjshme në internet?

 

Mësusesit dhe stafi pedagogjik i shkollës duhet të kenë parasysh se eksiztojnë një sërë institucionesh dhe mekanizmash, ku mund të raportojnë çështje që kanë të bëjnë me sigurinë në internet të fëmijëve.

 

Linja Kombëtare për Internet të SIGURT www.ISIGURT.al

Ka si qëllim të bashkërendojë përpjekjet për të identifikuar dhe për të mbrojtur fëmijët viktima, për të identifikuar materialet me përmbajtje të paligjshme dhe papërshtatshme për fëmijët në internet, për të informuar prindërit mësuesit, fëmijët etj, si dhe për të forcuar bashkëpunimin ndërinstitucional. Nëpërmjet direktorise RAPORTO në këtë platforme dhe aplikacionit për smartphone iSigurt raportohen në kohën më të shpjetë raste të abuzimit online.

 

ALO 116-Linja e Telefonit të Ndihmës për Fëmijë

mbron fëmijët nga abuzimi online duke:

  • Duke marrë dhe analizuar ankesa nga fëmijët, prindërit, mësuesit, profesionistët që punojnë me/për fëmijët apo çdo person tjetër i interesuar për të raportuar abuzimet online nëpërmjet telefonatave pa pagesë në numrin 116 111 çdo ditë;
  • Duke ofruar informacion dhe mbështetje për fëmijët, prindërit, mësuesit dhë të gjithë profesionistët që punojne me/për fëmijët që të përdorin internetin në mënyrë të sigurtë
  • Duke referuar të gjitha ankesat dhe raportimet në shërbimet dhe institucionet ligjzbatuese që punojnë për sigurinë online të fëmijëve;

 

Njësia për Mbrojtjen e Fëmijës

në bashki/komunë funksionon brenda strukturës administrative të bashkisë/komunës, është kontakti i parë me fëmijën në rrezik dhe ka përgjegjësinë për identifikimin e rastit, menaxhimin dhe ndjekjen e tij derisa fëmija të konsiderohet “jo në rrezik” .

 

Policia e Shtetit

është organi përgjegjës për parandalimin, zbulimin dhe hetimin e veprave penale, ndër të cilat përfshihen dhe veprat penale në fushën e TIK, që ndiqen nga Sektori i Kundër Krimit Kompjuterik. Prokuroria e përgjithshme përmes sektorit të krimeve kibernetike ushtron ndjekjen penale për vepra penale në fushën e kibernetikës. Kjo strukturë kontrollon aktivitetin e njësive të posaçme për ndjekjen e krimeve kibernetike, që janë ngritur në prokuroritë e rretheve gjyqësore.

Deklarata e Privatësisë dhe Mbrojtjes së të Dhënave

Duke bërë një raportim në platformën iSIGURT.al – Qendra për Mbrojtjen dhe Përdorimin e Internetit të Sigurt, ju pranoni dhe bini dakord me rregullat tona të privatësisë dhe mbrojtjes së të dhënave personale.
 
Mbrojtja e të Dhënave Tuaja
1.Konfidencialiteti – Të gjitha informacionet që dorëzoni trajtohen me kujdes dhe konfidencialitet të plotë.
2.Përdorimi i të Dhënave – Të dhënat e mbledhura do të përdoren vetëm për trajtimin e raportimit tuaj dhe për përmirësimin e sigurisë në internet.
3.Mosndarja e të Dhënave – Informacioni juaj nuk do të ndahet me palë të treta pa miratimin tuaj, përveç rasteve të përcaktuara me ligj.
4.Ruajtja e të Dhënave – Të dhënat ruhen në sisteme të sigurta dhe aksesohen vetëm nga personeli i autorizuar.
 
Pajisja me Pëlqimin Tuaj
 
Duke bërë një raportim, ju konfirmoni se:
✅ Keni lexuar dhe kuptuar këtë deklaratë të privatësisë.
✅ Jeni dakord që iSIGURT.al të përpunojë të dhënat tuaja në përputhje me rregullat e sigurisë dhe privatësisë.
✅ Jeni të vetëdijshëm se mund të kërkoni fshirjen ose ndryshimin e të dhënave tuaja në çdo kohë duke kontaktuar qendrën tonë.
 
iSIGURT.al është këtu për të mbrojtur privatësinë dhe sigurinë tuaj në internet.
 
Nëse keni pyetje ose shqetësime, ju lutemi na kontaktoni!